Skillnad mellan versioner av "Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet"

Från Referensmetodik för laboratoriediagnostik
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Rad 10: Rad 10:
 
Folkhälsomyndighetens verksamhet regleras i Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten.
 
Folkhälsomyndighetens verksamhet regleras i Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten.
  
=== Kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning ===
 
I instruktionens första paragraf fastslås att SMI har som huvuduppgift att ''genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främja befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar''. Kunskapsuppbyggnaden ska vila på tre likvärdiga grunder; beteende-, samhällsvetenskaplig och medicinsk grund. Som tidigare ska SMI förse regeringen, Socialstyrelsen (SoS) och andra myndigheter med beslutsunderlag. SMI:s arbete med kunskapsspridning ska planeras och genomföras i samråd med SoS och andra berörda myndigheter så att den statliga styrningen av hälso- och sjukvården och informationen till allmänheten är samordnad.
 
 
Som tidigare är en av SMI:s huvuduppgifter att följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar nationellt och internationellt. Detta innefattar bland annat analys av laboratoriedata som inrapporteras till
 
[[SmiNet, allmän beskrivning|SmiNet]]. Epidemiologiska data ska också överföras till [[ecdc|ECDC]]:s European Surveillance System (TESSy).
 
 
SMI ska följa och analysera immunitetsläget och utvärdera effekt av vaccinationsprogram, utvärdera effekterna av smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra samhällssektorer, och ta initiativ till åtgärder som skyddar befolkningen mot smittsamma sjukdomar i kris och under höjd beredskap. SMI förväntas också bedriva forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag ska kunna fullgöras.
 
 
=== Mikrobiologisk verksamhet ===
 
 
Den ''mikrobiologiska laboratorieverksamheten'' bedrivs i fortsättningen med huvudinriktning på agens som faller under smittskyddslagen. SMI ska utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra skäl inte utförs av andra laboratorier. Denna diagnostiska verksamhet skall utföras mot avgift för full kostnadstäckning.  SMI kan också i samarbete med andra laboratorier utföra diagnostiska undersökningar som även kan utföras av andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens kompetensförsörjning. SMI ska också svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver diagnostik av betydelse för landets smittskydd. Detta kan innefatta framställning av paneler för extern kvalitetskontroll av laboratorier och att utarbeta och sammanställa kunskapsunderlag för referensmetodik. 
 
 
=== Rådgivande organ ===
 
 
Enligt instruktionen ska SMI bedriva verksamhet med inriktning att begränsa spridning och konsekvenser för samhället och enskilda gällande [[HIV-infektion|Hivinfektion]]/aids och andra sexuellt överförda och blodburna sjukdomar. Vid SMI ska också finnas ett nationellt råd (''råd för insatser mot hiv/aids'') med uppgifter att bistå SMI i sådana frågor frågor. Rådet ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
 
 
Vid SMI ska finnas en strategigrupp för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens (''Strama''). Dnna verksamhet syftar till att bevara tillgång till effektiva antibiotika vid bakteriella infektioner hos människor och djur. Strama har i den nya organisationen vid SMI integrerats med den del av SMI:s verksamhet som rör områdena  antibiotikaresistens, vårdrelaterade sjukdomar och vårdhygien. Stramagruppen ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat  arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
 
 
=== Centrala Fältepidemiologiska Gruppen ===
 
Från år 2010 administreras den ''[[Central Fältepidemiologisk Grupp|Centrala Fältepidemiologiska Gruppen]]'' (CFG) av SMI. Gruppen ska i huvudsak bistå landets myndigheter, landsting och kommuner med expertstöd vid utbrottssituationer, men kan också verka internationellt.
 
 
===Internationellt samarbete ===
 
Innan SMI deltar i samarbete inom EU eller internationellt ska myndigheten underrätta regeringen om det planerade samarbetet och avvakta dess instruktioner. SMI ska vidare fullgöra Europaparlamentets och rådets beslut (2119/98/EG av den 24 september 1998) om att medlemsländerna ska upprätthålla ett nätverk för epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar inom EU. SMI har också i uppdrag att enligt FN:s generalförsamlingsresolution S-26/2 följa och motverka spridandet av hiv/aids och delta i utrotandet av polio enligt WHO:s övergripande plan.
 
  
 
==Länkar==
 
==Länkar==

Versionen från 3 januari 2014 kl. 14.14

Artikeln publicerad april 2012


Till innehållsförteckningen för Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar


Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet

Artikeln beskriver översiktligt Folkhälsomyndighetens nuvarande uppgifter med utgångspunkt från Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten,[1] som ersätter tidigare förordning för Smittskyddsinstitutet.

Folkhälsomyndigheten[2] bildades 1 januari 2014 genom en sammanslagning av Smittskyddsinstitutet, Folkhälsoinstitutet och delar av Socialstyrelsen. Folkhälsomyndigheten har därmed i stort övertagit Smittskyddsinstitutes tidigare roll men har även ett betydligt bredare uppdrag.

Folkhälsomyndighetens verksamhet regleras i Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten.


Länkar