Skillnad mellan versioner av "Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet"

Från Referensmetodik för laboratoriediagnostik
Hoppa till navigering Hoppa till sök
 
(37 mellanliggande sidversioner av 2 användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
'''Artikeln publicerad april 2012'''
 +
----
 
''Till innehållsförteckningen för [[Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar]]''
 
''Till innehållsförteckningen för [[Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar]]''
 +
----
 +
==Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet==
 +
Artikeln beskriver översiktligt Folkhälsomyndighetens nuvarande uppgifter med utgångspunkt från  ''Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten'',<Ref>[http://62.95.69.3/SFSdoc/10/100604.PDF  SFS(2010:604)]</Ref> som ersätter tidigare förordning för Smittskyddsinstitutet.
 +
   
 +
Folkhälsomyndigheten<Ref>[http://www.folkhalsomyndigheten.se/ Folkhälsomyndighetens hemsida]</Ref> bildades 1 januari 2014 genom en sammanslagning av Smittskyddsinstitutet, Statens Folkhälsoinstitut och delar av Socialstyrelsen. Folkhälsomyndigheten har därmed i stort övertagit Smittskyddsinstitutes tidigare roll men har även ett betydligt bredare uppdrag.
  
________________________________________________________________________________________________________________-
+
Folkhälsomyndighetens verksamhet regleras i Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten.<br />
==SMIs roll i det nationella smittskyddet==
 
Smittskyddsinstitutet (SMI) har från 1 oktober 2010 omformats till en helt ny smittskyddsmyndighet i enlighet med regeringens smittskyddsutredning ([http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/12/80/64/e28c7b6b.pdf SOU 2009:55]) från 2009. För att markera förändringen har SMI också från 1 januari 2011 en ny grafisk profil ([http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/smi-byter-grafisk-profil/]). Förändringen har inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu bland annat vidtagit åtgärder för att integrera de förut separata verksamheterna mikrobiologi och epidemiologi.
 
  
Som tidigare skall SMI ledas av en myndighetschef och dessutom ha ett ''insynsråd'' som består avhögst tio ledamöter
+
<br />
  
==Förordningen 2010:604 ==
 
===Paragraf 1 och 2===
 
SMI fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför det rent medicinska, vilket framgår av den nya instruktionen för SMI ([http://62.95.69.3/SFSdoc/10/100604.PDF SFS(2010:604)]) som ersätter den föregående från 2007. Nedan visas instruktionens två första paragrafer:
 
1 § Smittskyddsinstitutet ska genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främja
 
befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och bidra till att landets smittskydd fungerar
 
effektivt.
 
  
2 § Smittskyddsinstitutet ska inom smittskyddsområdet
+
I förordningen finns bl.a. följande skrivit om det laborativa mikrobiologiska arbetet:<br />
  1. svara för uppföljning, utvärdering och metodutveckling,
 
  2. svara för kunskapsuppbyggnad som vilar på beteendevetenskaplig, samhällsvetenskaplig och
 
medicinsk grund,
 
  3. förse regeringen, Socialstyrelsen och övriga myndigheter med kunskaps-och beslutsunderlag,
 
och
 
  4. förmedla kunskap till berörda inom hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg samt
 
berörda inom andra samhällssektorer.   
 
  
I instruktionen från 2010 fastslås att SMI skall bygga upp och sprida kunskap och att denna skall vila på tre likvärdiga grunder; beteende- och samhällsvetenskapliga grunder samt medicinsk grund. Den medicinska grunden hade i tidigare instruktion från 2007 en mer framträdande position som bas för verksamheten. Som tidigare skall SMI förse regeringen, SoS och andra myndigheter med beslutsunderlag. SMIs arbete med kunskapsspridning ska enligt instruktionens ''paragraf 15''  planeras och genomföras i samråd med Socialstyrelsen (SoS) och andra berörda myndigheter så att den statliga styrningen av hälso- och sjukvården och informationen till allmänheten är samordnad.
 
  
===Paragraf 3-19===
 
Som tidigare skall SMI följa och analysera immunitetsläget och genomförandet av vaccinationsprogram, utvärdera effekterna av smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra samhällssektorer, och ta initiativ till åtgärder som skyddar befolkningen mot smittsamma sjukdomar i kris och under höjd beredskap.
 
  
Vi tar nedan upp det som skiljer den nya instruktionen (2010) från tidigare.
 
  
*3 §. Smittskyddsinstitutet ska särskilt
+
'''2 § Myndigheten ska'''<br />
**1. följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar nationellt och internationellt
+
5. bidra till ett effektivt smittskydd i landet genom sjukdomsövervakning, beredskap, diagnostik och kunskapsstöd.<br />
samt analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde,
 
**3. följa och analysera beteende- och omvärldsförändringar av betydelse för smittskyddet samt
 
hur sådana förändringar påverkar förutsättningarna för smittskyddet i landet,
 
**6. utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra
 
skäl inte utförs av andra laboratorier, och
 
**7. svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver
 
diagnostik av betydelse för landets smittskydd.
 
     
 
Det kan observeras att begreppet ''epidemiologiskt läge'' som användes i tidigare versioner av instruktionen nu omformulerats enligt ovan (punkt 1). Detta har utnyttjats vid omorganisationen av SMI.
 
 
Beträffande den ''mikrobiologiska laboratorieverksamheten'' (punkterna 6 och 7 ovan) bedrivs den i fortsättningen mer med inriktning på agens som faller under smittskyddslagen. Stödet till kvalitets-och metodutveckling innebär också framställning av kvalitetspaneler för  externa laboratorier och författande av referensmetodik. SMI får också inom ramen för givna resurser
 
  
*5 §. Smittskyddsinstitutet får
+
'''3 § Myndigheten ska särskilt'''<br />
**2. bedriva forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag ska kunna fullgöras, och
+
6. följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde samt utvärdera effekterna av vaccinationer och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer,<br />
**3. i samarbete med laboratorier utföra diagnostiska undersökningar som även kan utföras av  
+
8. svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver diagnostik av betydelse för landets smittskydd,<br />
andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens
 
kompetensförsörjning.
 
  
Enligt instruktionenes ''paragraf 6'' skall vid SMI finnas verksamhet med inriktning att begränsa spridning och konsekvenser för samhället och enskilda gällande [[HIV-infektion]]/aids och andra sexuellt överförbara och blodburna sjukdomar. I verksamheten skall också ett långsiktigt och tvärsektionellt förebyggande arbete med bidrag till metodologi för kommunikation riktad till allmänheten och riskutsatta grupper.
+
'''4 § Myndigheten får'''<br />
 +
2. i samarbete med laboratorier utföra diagnostiska undersökningar av prover avseende smittsamma sjukdomar som även kan utföras av andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens kompetensförsörjning, och<br />
 +
3. bedriva den forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag på smittskyddsområdet ska kunna fullgöras.<br />
  
Som tidigare skall vid SMI finnas verksamhet avsedd att bevara möjligheten att effektivt använda antibiotika vid bakteriella infektioner hos människor och djur (''paragraf 7''). Detta sker inom ramen för ''Strama'', som i den nya organisationen helt integrerats med SMI tillsammans med arbetet som rör antibiotikaresistens, vårdrelaterade sjukdomar och vårdhygien.  
+
'''10 § Myndigheten ska'''<br />
 +
2. upprätthålla den laboratorieberedskap som behövs och tillhandahålla mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra skäl inte utförs av andra laboratorier.<br />
  
Nytt från 2010 är att den centrala fältepidemiologiska gruppen (CFG, ''paragraf 8 och 9'') som tidigare utgick från SoS från 2010 faller under SMIs ansvarsområde. Gruppen skall i huvudsak bistå landets myndigheter, landsting och kommuner med expertstöd, men kan också verka internationellt.
+
'''12 § Myndigheten ska'''<br />
 
+
1. tillhandahålla ett säkerhetslaboratorium som uppfyller kriterierna för högsta skyddsnivå enligt föreskrifter om mikrobiologiska arbetsmiljörisker som Arbetsmiljöverket har meddelat med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen (1977:1166),<br />
I paragraf 10 skrivs att SMI ska tillhandahålla ett forskningslaboratorium som möjliggör mikrobiologisk forskning på försöksdjur (avser ''Astrid Fagraeus (AF)-laboratoriet'' vi KI).
+
2. upprätthålla diagnostisk beredskap, inklusive jourverksamhet, och utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar av sådana högsmittsamma ämnen som utgör särskild fara för människors hälsa,<br />
 
+
4. upprätthålla förmågan att stödja andra myndigheter med kompetens inom biosäkerhet.<br />
====Internationellt samarbete (paragraf 11-14)====
 
Det slås fast att innan SMI deltar i samarbete inom EU eller internationellt ska myndigheten underrätta regeringen om det planerade samarbetet och avvakta dess instruktioner. SMI skall vidare i fråga om epidemiologisk övervakning fullgöra Europaparlamentets och rådets beslut (2119/98/EG av den 24 september 1998) om att bilda ett nätverk för epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar inom EU. SMI åtar sig också att enligt FN:s generalförsamlingsresolution S-26/2 följa och motverka spridandet av hiv/aids och delta i utrotandet av polio enligt WHO:s övergripande plan.
 
====Råd====
 
*18 § Vid Smittskyddsinstitutet ska det finnas ett nationellt råd för insatser mot hiv/aids.
 
Rådet ska bistå Smittskyddsinstitutet
 
**1. i frågor som rör hiv/aids och andra sexuellt överförbara och blodburna sjukdomar, och
 
**2. i arbetet med att främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda
 
myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
 
 
 
Rådet består av högst tolv ledamöter.
 
 
 
*19 § Vid Smittskyddsinstitutet ska det finnas en strategigrupp för rationell
 
antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens (Strama).
 
**1. Strategigruppenska bistå Smittskyddsinstitutet i frågor som rör rationell
 
antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens, och
 
**2. i arbetet med att främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda
 
myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
 
 
 
Strategigruppen består av högst tolv ledamöter.
 
 
 
===Övrigt (paragraf 20-25)===
 
Avgifter
 
*24 § Smittskyddsinstitutet ska ta ut avgifter för
 
**1. diagnostiska undersökningar som avses i 3 § 6 och 5 § 3,
 
 
 
Avgifter för diagnostiska undersökningar beräknas så att full kostnadstäckning nås.
 
Avgifter får vidare tas ut för viss uppdragsverksamhet, internationella insatser (CFG), forskning med AF-laboratoriet som bas.  
 
 
 
 
 
Förutom det som framgår av instruktionen, har regeringen också ålagt SMI att genomföra vissa utredningar. Bland dessa märks referenslaboratorier (struktur, fördelning, samarbete med andra myndighetslaboratorier och finansierng). Utredningen skall vara klar i november 2011.
 
 
 
Stamförråd??
 
  
 
==Länkar==
 
==Länkar==
 
<references/>
 
<references/>
 +
 +
[[Kategori:Smittskyddslagens sjukdomar]]

Nuvarande version från 14 januari 2014 kl. 14.21

Artikeln publicerad april 2012


Till innehållsförteckningen för Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar


Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet[redigera]

Artikeln beskriver översiktligt Folkhälsomyndighetens nuvarande uppgifter med utgångspunkt från Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten,[1] som ersätter tidigare förordning för Smittskyddsinstitutet.

Folkhälsomyndigheten[2] bildades 1 januari 2014 genom en sammanslagning av Smittskyddsinstitutet, Statens Folkhälsoinstitut och delar av Socialstyrelsen. Folkhälsomyndigheten har därmed i stort övertagit Smittskyddsinstitutes tidigare roll men har även ett betydligt bredare uppdrag.

Folkhälsomyndighetens verksamhet regleras i Förordning (2013:1020) med instruktion för Folkhälsomyndigheten.



I förordningen finns bl.a. följande skrivit om det laborativa mikrobiologiska arbetet:



2 § Myndigheten ska
5. bidra till ett effektivt smittskydd i landet genom sjukdomsövervakning, beredskap, diagnostik och kunskapsstöd.

3 § Myndigheten ska särskilt
6. följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde samt utvärdera effekterna av vaccinationer och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer,
8. svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver diagnostik av betydelse för landets smittskydd,

4 § Myndigheten får
2. i samarbete med laboratorier utföra diagnostiska undersökningar av prover avseende smittsamma sjukdomar som även kan utföras av andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens kompetensförsörjning, och
3. bedriva den forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag på smittskyddsområdet ska kunna fullgöras.

10 § Myndigheten ska
2. upprätthålla den laboratorieberedskap som behövs och tillhandahålla mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra skäl inte utförs av andra laboratorier.

12 § Myndigheten ska
1. tillhandahålla ett säkerhetslaboratorium som uppfyller kriterierna för högsta skyddsnivå enligt föreskrifter om mikrobiologiska arbetsmiljörisker som Arbetsmiljöverket har meddelat med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen (1977:1166),
2. upprätthålla diagnostisk beredskap, inklusive jourverksamhet, och utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar av sådana högsmittsamma ämnen som utgör särskild fara för människors hälsa,
4. upprätthålla förmågan att stödja andra myndigheter med kompetens inom biosäkerhet.

Länkar[redigera]