Skillnad mellan versioner av "Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet"
Rad 1: | Rad 1: | ||
''Till innehållsförteckningen för [[Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar]]'' | ''Till innehållsförteckningen för [[Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar]]'' | ||
-- | -- | ||
− | ==SMIs roll i det nationella smittskyddet== | + | ==SMIs roll i det nationella smittskyddet== |
− | + | Smittskyddsinstitutet (SMI) har från 1 oktober 2010 omformats till en helt ny smittskyddsmyndighet i enlighet med regeringens smittskyddsutredning ([http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/12/80/64/e28c7b6b.pdf SOU 2009:55]) från 2009. För att markera förändringen har SMI också från 1 januari 2011 en ny grafisk profil ([http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/smi-byter-grafisk-profil/]). Förändringen har också inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu bland annat vidtagit åtgärder för att integrera de förut separata verksamheterna mikrobiologi och epidemiologi. | |
− | SMI också från 1 januari 2011 en ny grafisk profil ([http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/smi-byter-grafisk-profil/]). Förändringen har också inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu vidtagit åtgärder för att integrera de förut | + | |
=== Förordningen 2010:604 === | === Förordningen 2010:604 === | ||
SMI fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför det rent medicinska, vilket framgår av den nya instruktionen för SMI ([https://lagen.nu/2010:604 Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet]). Följande formuleringar finns i instruktionens två första paragrafer: | SMI fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför det rent medicinska, vilket framgår av den nya instruktionen för SMI ([https://lagen.nu/2010:604 Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet]). Följande formuleringar finns i instruktionens två första paragrafer: | ||
Rad 13: | Rad 13: | ||
**4. förmedla kunskap till berörda inom hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg samt berörda inom andra samhällssektorer. | **4. förmedla kunskap till berörda inom hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg samt berörda inom andra samhällssektorer. | ||
+ | Kommentera här vad som skiljer dessa formuleringar från de tidigare. | ||
==Länkar== | ==Länkar== | ||
<references/> | <references/> |
Versionen från 9 januari 2011 kl. 07.12
Till innehållsförteckningen för Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar --
SMIs roll i det nationella smittskyddet
Smittskyddsinstitutet (SMI) har från 1 oktober 2010 omformats till en helt ny smittskyddsmyndighet i enlighet med regeringens smittskyddsutredning (SOU 2009:55) från 2009. För att markera förändringen har SMI också från 1 januari 2011 en ny grafisk profil ([1]). Förändringen har också inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu bland annat vidtagit åtgärder för att integrera de förut separata verksamheterna mikrobiologi och epidemiologi.
Förordningen 2010:604
SMI fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför det rent medicinska, vilket framgår av den nya instruktionen för SMI (Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet). Följande formuleringar finns i instruktionens två första paragrafer:
- 1 § Smittskyddsinstitutet ska genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främja befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och bidra till att landets smittskydd fungerar effektivt.
- 2 § Smittskyddsinstitutet ska inom smittskyddsområdet
- 1. svara för uppföljning, utvärdering och metodutveckling,
- 2. svara för kunskapsuppbyggnad som vilar på beteendevetenskaplig, samhällsvetenskaplig och medicinsk grund,
- 3. förse regeringen, Socialstyrelsen och övriga myndigheter med kunskaps-och beslutsunderlag, och
- 4. förmedla kunskap till berörda inom hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg samt berörda inom andra samhällssektorer.
Kommentera här vad som skiljer dessa formuleringar från de tidigare.