Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet

Från Referensmetodik för laboratoriediagnostik
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Till innehållsförteckningen för Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar

________________________________________________________________________________________________________________-

SMIs roll i det nationella smittskyddet

Smittskyddsinstitutet (SMI) har från 1 oktober 2010 omformats till en helt ny smittskyddsmyndighet i enlighet med regeringens smittskyddsutredning (SOU 2009:55) från 2009. För att markera förändringen har SMI också från 1 januari 2011 en ny grafisk profil ([1]). Förändringen har inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu bland annat vidtagit åtgärder för att integrera de förut separata verksamheterna mikrobiologi och epidemiologi.

Som tidigare skall SMI ledas av en myndighetschef och dessutom ha ett insynsråd som består avhögst tio ledamöter

Förordningen 2010:604

Paragraf 1 och 2

SMI fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför det rent medicinska, vilket framgår av den nya instruktionen för SMI (SFS(2010:604)) som ersätter den föregående från 2007. Nedan visas instruktionens två första paragrafer:

*1 § Smittskyddsinstitutet ska genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främja
befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och bidra till att landets smittskydd fungerar 
effektivt. 
*2 § Smittskyddsinstitutet ska inom smittskyddsområdet 
**1. svara för uppföljning, utvärdering och metodutveckling, 
**2. svara för kunskapsuppbyggnad som vilar på beteendevetenskaplig, samhällsvetenskaplig och
medicinsk grund, 
**3. förse regeringen, Socialstyrelsen och övriga myndigheter med kunskaps-och beslutsunderlag, 
och 
**4. förmedla kunskap till berörda inom hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg samt 
berörda inom andra samhällssektorer.    

I instruktionen från 2010 fastslås att SMI skall bygga upp och sprida kunskap och att denna skall vila på tre likvärdiga grunder; beteende- och samhällsvetenskapliga grunder samt medicinsk grund. Den medicinska grunden hade i tidigare instruktion från 2007 en mer framträdande position som bas för verksamheten. Som tidigare skall SMI förse regeringen, SoS och andra myndigheter med beslutsunderlag. SMIs arbete med kunskapsspridning ska enligt instruktionens paragraf 15 planeras och genomföras i samråd med Socialstyrelsen (SoS) och andra berörda myndigheter så att den statliga styrningen av hälso- och sjukvården och informationen till allmänheten är samordnad.

Paragraf 3-19

Som tidigare skall SMI följa och analysera immunitetsläget och genomförandet av vaccinationsprogram, utvärdera effekterna av smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra samhällssektorer, och ta initiativ till åtgärder som skyddar befolkningen mot smittsamma sjukdomar i kris och under höjd beredskap.

Vi tar nedan upp det som skiljer den nya instruktionen (2010) från tidigare.

*3 §. Smittskyddsinstitutet ska särskilt
**1. följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar nationellt och internationellt 
samt analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde, 
**3. följa och analysera beteende- och omvärldsförändringar av betydelse för smittskyddet samt 
hur sådana förändringar påverkar förutsättningarna för smittskyddet i landet,
**6. utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra 
skäl inte utförs av andra laboratorier, och
**7. svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver 
diagnostik av betydelse för landets smittskydd.
     

Det kan observeras att begreppet epidemiologiskt läge som användes i tidigare versioner av instruktionen nu omformulerats enligt ovan (punkt 1). Detta har utnyttjats vid omorganisationen av SMI.

Beträffande den mikrobiologiska laboratorieverksamheten (punkterna 6 och 7 ovan) bedrivs den i fortsättningen mer med inriktning på agens som faller under smittskyddslagen. Stödet till kvalitets-och metodutveckling innebär också framställning av kvalitetspaneler för externa laboratorier och författande av referensmetodik. SMI får också inom ramen för givna resurser

*5 §. Smittskyddsinstitutet får
**2. bedriva forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag ska kunna fullgöras, och 
**3. i samarbete med laboratorier utföra diagnostiska undersökningar som även kan utföras av 
andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens 
kompetensförsörjning. 

Enligt instruktionenes paragraf 6 skall vid SMI finnas verksamhet med inriktning att begränsa spridning och konsekvenser för samhället och enskilda gällande HIV-infektion/aids och andra sexuellt överförbara och blodburna sjukdomar. I verksamheten skall också ett långsiktigt och tvärsektionellt förebyggande arbete med bidrag till metodologi för kommunikation riktad till allmänheten och riskutsatta grupper.

Som tidigare skall vid SMI finnas verksamhet avsedd att bevara möjligheten att effektivt använda antibiotika vid bakteriella infektioner hos människor och djur (paragraf 7). Detta sker inom ramen för Strama, som i den nya organisationen helt integrerats med SMI tillsammans med arbetet som rör antibiotikaresistens, vårdrelaterade sjukdomar och vårdhygien.

Nytt från 2010 är att den centrala fältepidemiologiska gruppen (CFG, paragraf 8 och 9) som tidigare utgick från SoS från 2010 faller under SMIs ansvarsområde. Gruppen skall i huvudsak bistå landets myndigheter, landsting och kommuner med expertstöd, men kan också verka internationellt.

I paragraf 10 skrivs att SMI ska tillhandahålla ett forskningslaboratorium som möjliggör mikrobiologisk forskning på försöksdjur (avser Astrid Fagraeus (AF)-laboratoriet vi KI).

Internationellt samarbete (paragraf 11-14)

Det slås fast att innan SMI deltar i samarbete inom EU eller internationellt ska myndigheten underrätta regeringen om det planerade samarbetet och avvakta dess instruktioner. SMI skall vidare i fråga om epidemiologisk övervakning fullgöra Europaparlamentets och rådets beslut (2119/98/EG av den 24 september 1998) om att bilda ett nätverk för epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar inom EU. SMI åtar sig också att enligt FN:s generalförsamlingsresolution S-26/2 följa och motverka spridandet av hiv/aids och delta i utrotandet av polio enligt WHO:s övergripande plan.

Råd

*18 § Vid Smittskyddsinstitutet ska det finnas ett nationellt råd för insatser mot hiv/aids.
Rådet ska bistå Smittskyddsinstitutet
**1. i frågor som rör hiv/aids och andra sexuellt överförbara och blodburna sjukdomar, och
**2. i arbetet med att främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda 
myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
Rådet består av högst tolv ledamöter.
*19 § Vid Smittskyddsinstitutet ska det finnas en strategigrupp för rationell 
antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens (Strama). 
**1. Strategigruppenska bistå Smittskyddsinstitutet i frågor som rör rationell 
antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens, och
**2. i arbetet med att främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda 
myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
Strategigruppen består av högst tolv ledamöter.

Övrigt (paragraf 20-25)

Avgifter

*24 § Smittskyddsinstitutet ska ta ut avgifter för
**1. diagnostiska undersökningar som avses i 3 § 6 och 5 § 3,

Avgifter för diagnostiska undersökningar beräknas så att full kostnadstäckning nås. Avgifter får vidare tas ut för viss uppdragsverksamhet, internationella insatser (CFG), forskning med AF-laboratoriet som bas.


Förutom det som framgår av instruktionen, har regeringen också ålagt SMI att genomföra vissa utredningar. Bland dessa märks referenslaboratorier (struktur, fördelning, samarbete med andra myndighetslaboratorier och finansierng). Utredningen skall vara klar i november 2011.

Stamförråd??

Länkar

<[references/]>