Skillnad mellan versioner av "Folkhälsomyndighetens roll i det nationella smittskyddet"

Från Referensmetodik för laboratoriediagnostik
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Rad 6: Rad 6:
 
----
 
----
 
==SMI:s roll i det nationella smittskyddet==  
 
==SMI:s roll i det nationella smittskyddet==  
Artikeln beskriver översiktligt Smittskyddsinstitutets aktuella uppgifter med utgångspunkt från den nya ''Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet'',<Ref>[http://62.95.69.3/SFSdoc/10/100604.PDF  SFS(2010:604)]</Ref> som ersätter den föregående från 2007.
+
Artikeln beskriver översiktligt Smittskyddsinstitutets nuvarande uppgifter med utgångspunkt från ''Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet'',<Ref>[http://62.95.69.3/SFSdoc/10/100604.PDF  SFS(2010:604)]</Ref> som ersätter den tidigare förordningen från 2007.
 
      
 
      
Smittskyddsinstitutet<Ref>[http://www.smittskyddsinstitutet.se/ SMI:s hemsida]</Ref> har från 1 oktober 2010 omformats till en helt ny smittskyddsmyndighet i enlighet med regeringens smittskyddsutredning<Ref>[http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/12/80/64/e28c7b6b.pdf SOU 2009:55]</Ref> från 2009. För att markera förändringen har SMI också från 1 januari 2011 en ny grafisk profil.<Ref>[http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/smi-byter-grafisk-profil/ Grafisk profil SMI]</Ref> Förändringen har inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu bland annat vidtagit åtgärder för att integrera de förut separata verksamheterna mikrobiologi och epidemiologi. Som tidigare ska SMI ledas av en myndighetschef och dessutom ha ett ''insynsråd'' som består av högst tio ledamöter.
+
Smittskyddsinstitutet<Ref>[http://www.smittskyddsinstitutet.se/ SMI:s hemsida]</Ref> ombildades 1 oktober 2010 ny smittskyddsmyndighet med delvis förändrade uppgifter i enlighet med förslag från regeringens smittskyddsutredning<Ref>[http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/12/80/64/e28c7b6b.pdf SOU 2009:55]</Ref> från 2009. Den nya myndigheten har också från 1 januari 2011 fått en ny grafisk profil.<Ref>[http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/smi-byter-grafisk-profil/ Grafisk profil SMI]</Ref> SMI har fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför de rent medicinska. Förändringen har inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu bland annat integrerat tidigare mer separata verksamheter för mikrobiologi och epidemiologi. Som tidigare leds SMI av en myndighetschef och ska ha ett ''insynsråd'' som består av högst tio ledamöter.
  
SMI:s verksamhet regleras i Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet. SMI har fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför de rent medicinska.  
+
SMI:s verksamhet regleras i Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet.  
  
 
=== Kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning ===
 
=== Kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning ===
Rad 18: Rad 18:
 
[[SmiNet, allmän beskrivning|SmiNet]]. Epidemiologiska data ska också överföras till [[ecdc|ECDC]]:s European Surveillance System (TESSy).
 
[[SmiNet, allmän beskrivning|SmiNet]]. Epidemiologiska data ska också överföras till [[ecdc|ECDC]]:s European Surveillance System (TESSy).
  
SMI ska följa och analysera immunitetsläget och genomförandet av vaccinationsprogram, utvärdera effekterna av smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra samhällssektorer, och ta initiativ till åtgärder som skyddar befolkningen mot smittsamma sjukdomar i kris och under höjd beredskap. SMI förväntas också bedriva forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag ska kunna fullgöras.
+
SMI ska följa och analysera immunitetsläget och utvärdera effekt av vaccinationsprogram, utvärdera effekterna av smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra samhällssektorer, och ta initiativ till åtgärder som skyddar befolkningen mot smittsamma sjukdomar i kris och under höjd beredskap. SMI förväntas också bedriva forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag ska kunna fullgöras.
  
 
=== Mikrobiologisk verksamhet ===  
 
=== Mikrobiologisk verksamhet ===  
  
Den ''mikrobiologiska laboratorieverksamheten'' bedrivs i fortsättningen med huvudinriktning på agens som faller under smittskyddslagen. SMI ska utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra skäl inte utförs av andra laboratorier. SMI ska också svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver diagnostik av betydelse för landets smittskydd. SMI kan också i samarbete med andra laboratorier utföra diagnostiska undersökningar som även kan utföras av andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens kompetensförsörjning. Stödet till kvalitets-och metodutveckling innebär också framställning av kvalitetspaneler för externa laboratorier och författande av referensmetodik. SMI ska ta ut avgifter för den diagnostiska mikrobiologiska verksamheten.
+
Den ''mikrobiologiska laboratorieverksamheten'' bedrivs i fortsättningen med huvudinriktning på agens som faller under smittskyddslagen. SMI ska utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra skäl inte utförs av andra laboratorier. Denna diagnostiska verksamhet skall utföras mot avgift för full kostnadstäckning. SMI kan också i samarbete med andra laboratorier utföra diagnostiska undersökningar som även kan utföras av andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens kompetensförsörjning. SMI ska också svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver diagnostik av betydelse för landets smittskydd. Detta kan innefatta framställning av paneler för extern kvalitetskontroll av laboratorier och att utarbeta och sammanställa kunskapsunderlag för referensmetodik.
  
 
=== Rådgivande organ ===
 
=== Rådgivande organ ===
  
Enligt instruktionen ska vid SMI finnas verksamhet med inriktning att begränsa spridning och konsekvenser för samhället och enskilda gällande [[HIV-infektion|Hivinfektion]]/aids och andra sexuellt överförda och blodburna sjukdomar. Vid SMI ska också finnas ett nationellt råd (''råd för insatser mot hiv/aids'') med uppgifter att bistå SMI i sådana frågor frågor. Rådet ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.  
+
Enligt instruktionen ska SMI bedriva verksamhet med inriktning att begränsa spridning och konsekvenser för samhället och enskilda gällande [[HIV-infektion|Hivinfektion]]/aids och andra sexuellt överförda och blodburna sjukdomar. Vid SMI ska också finnas ett nationellt råd (''råd för insatser mot hiv/aids'') med uppgifter att bistå SMI i sådana frågor frågor. Rådet ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.  
  
Vid SMI ska finnas en strategigrupp för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens (''Strama''). Verksamheten är liksom tidigare avsedd att bevara möjligheten att effektivt använda antibiotika vid bakteriella infektioner hos människor och djur. Strama har i den nya organisationen helt integrerats med SMI tillsammans med den del av SMI:s verksamhet som rör områdena  antibiotikaresistens, vårdrelaterade sjukdomar och vårdhygien. Stramagruppen ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat  arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
+
Vid SMI ska finnas en strategigrupp för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens (''Strama''). DEnna verksamhet syftar till att bevara tillgång till effektiva antibiotika vid bakteriella infektioner hos människor och djur. Strama har i den nya organisationen vid SMI integrerats med den del av SMI:s verksamhet som rör områdena  antibiotikaresistens, vårdrelaterade sjukdomar och vårdhygien. Stramagruppen ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat  arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.
  
 
=== Centrala Fältepidemiologiska Gruppen ===
 
=== Centrala Fältepidemiologiska Gruppen ===
Från år 2010 administreras den ''[[Central Fältepidemiologisk Grupp|Centrala Fältepidemiologiska Gruppen]]'' (CFG) genom SMI. Gruppen ska i huvudsak bistå landets myndigheter, landsting och kommuner med expertstöd vid utbrottssituationer, men kan också verka internationellt.
+
Från år 2010 administreras den ''[[Central Fältepidemiologisk Grupp|Centrala Fältepidemiologiska Gruppen]]'' (CFG) av SMI. Gruppen ska i huvudsak bistå landets myndigheter, landsting och kommuner med expertstöd vid utbrottssituationer, men kan också verka internationellt.
  
 
===Internationellt samarbete ===
 
===Internationellt samarbete ===
Innan SMI deltar i samarbete inom EU eller internationellt ska myndigheten underrätta regeringen om det planerade samarbetet och avvakta dess instruktioner. SMI ska vidare i fråga om epidemiologisk övervakning fullgöra Europaparlamentets och rådets beslut (2119/98/EG av den 24 september 1998) om att bilda ett nätverk för epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar inom EU. SMI åtar sig också att enligt FN:s generalförsamlingsresolution S-26/2 följa och motverka spridandet av hiv/aids och delta i utrotandet av polio enligt WHO:s övergripande plan.
+
Innan SMI deltar i samarbete inom EU eller internationellt ska myndigheten underrätta regeringen om det planerade samarbetet och avvakta dess instruktioner. SMI ska vidare fullgöra Europaparlamentets och rådets beslut (2119/98/EG av den 24 september 1998) om att medlemsländerna ska upprätthålla ett nätverk för epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar inom EU. SMI har också i uppdrag att enligt FN:s generalförsamlingsresolution S-26/2 följa och motverka spridandet av hiv/aids och delta i utrotandet av polio enligt WHO:s övergripande plan.
  
 
==Länkar==
 
==Länkar==

Versionen från 30 april 2012 kl. 07.20

Artikeln är under utarbetande (mars 2012, Magnus Thore)


Till innehållsförteckningen för Referensmetodik:Smittskyddslagens sjukdomar


SMI:s roll i det nationella smittskyddet

Artikeln beskriver översiktligt Smittskyddsinstitutets nuvarande uppgifter med utgångspunkt från Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet,[1] som ersätter den tidigare förordningen från 2007.

Smittskyddsinstitutet[2] ombildades 1 oktober 2010 ny smittskyddsmyndighet med delvis förändrade uppgifter i enlighet med förslag från regeringens smittskyddsutredning[3] från 2009. Den nya myndigheten har också från 1 januari 2011 fått en ny grafisk profil.[4] SMI har fått betydligt bredare ansvarsområden än tidigare, nu också utanför de rent medicinska. Förändringen har inneburit en genomgripande omorganisation av institutet där man nu bland annat integrerat tidigare mer separata verksamheter för mikrobiologi och epidemiologi. Som tidigare leds SMI av en myndighetschef och ska ha ett insynsråd som består av högst tio ledamöter.

SMI:s verksamhet regleras i Förordning (2010:604) med instruktion för Smittskyddsinstitutet.

Kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning

I instruktionens första paragraf fastslås att SMI har som huvuduppgift att genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främja befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar. Kunskapsuppbyggnaden ska vila på tre likvärdiga grunder; beteende-, samhällsvetenskaplig och medicinsk grund. Som tidigare ska SMI förse regeringen, Socialstyrelsen (SoS) och andra myndigheter med beslutsunderlag. SMI:s arbete med kunskapsspridning ska planeras och genomföras i samråd med SoS och andra berörda myndigheter så att den statliga styrningen av hälso- och sjukvården och informationen till allmänheten är samordnad.

Som tidigare är en av SMI:s huvuduppgifter att följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar nationellt och internationellt. Detta innefattar bland annat analys av laboratoriedata som inrapporteras till SmiNet. Epidemiologiska data ska också överföras till ECDC:s European Surveillance System (TESSy).

SMI ska följa och analysera immunitetsläget och utvärdera effekt av vaccinationsprogram, utvärdera effekterna av smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra samhällssektorer, och ta initiativ till åtgärder som skyddar befolkningen mot smittsamma sjukdomar i kris och under höjd beredskap. SMI förväntas också bedriva forskning som är nödvändig för att myndighetens uppdrag ska kunna fullgöras.

Mikrobiologisk verksamhet

Den mikrobiologiska laboratorieverksamheten bedrivs i fortsättningen med huvudinriktning på agens som faller under smittskyddslagen. SMI ska utföra mikrobiologiska laboratorieundersökningar som är av unik natur eller som av andra skäl inte utförs av andra laboratorier. Denna diagnostiska verksamhet skall utföras mot avgift för full kostnadstäckning. SMI kan också i samarbete med andra laboratorier utföra diagnostiska undersökningar som även kan utföras av andra laboratorier (rutindiagnostik), om undersökningarna är nödvändiga för myndighetens kompetensförsörjning. SMI ska också svara för stöd till kvalitets- och metodutveckling vid laboratorier som bedriver diagnostik av betydelse för landets smittskydd. Detta kan innefatta framställning av paneler för extern kvalitetskontroll av laboratorier och att utarbeta och sammanställa kunskapsunderlag för referensmetodik.

Rådgivande organ

Enligt instruktionen ska SMI bedriva verksamhet med inriktning att begränsa spridning och konsekvenser för samhället och enskilda gällande Hivinfektion/aids och andra sexuellt överförda och blodburna sjukdomar. Vid SMI ska också finnas ett nationellt råd (råd för insatser mot hiv/aids) med uppgifter att bistå SMI i sådana frågor frågor. Rådet ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.

Vid SMI ska finnas en strategigrupp för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens (Strama). DEnna verksamhet syftar till att bevara tillgång till effektiva antibiotika vid bakteriella infektioner hos människor och djur. Strama har i den nya organisationen vid SMI integrerats med den del av SMI:s verksamhet som rör områdena antibiotikaresistens, vårdrelaterade sjukdomar och vårdhygien. Stramagruppen ska också främja ett tvärsektoriellt och lokalt förankrat arbetssätt där berörda myndigheter, landsting, kommuner och ideella organisationer ingår.

Centrala Fältepidemiologiska Gruppen

Från år 2010 administreras den Centrala Fältepidemiologiska Gruppen (CFG) av SMI. Gruppen ska i huvudsak bistå landets myndigheter, landsting och kommuner med expertstöd vid utbrottssituationer, men kan också verka internationellt.

Internationellt samarbete

Innan SMI deltar i samarbete inom EU eller internationellt ska myndigheten underrätta regeringen om det planerade samarbetet och avvakta dess instruktioner. SMI ska vidare fullgöra Europaparlamentets och rådets beslut (2119/98/EG av den 24 september 1998) om att medlemsländerna ska upprätthålla ett nätverk för epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar inom EU. SMI har också i uppdrag att enligt FN:s generalförsamlingsresolution S-26/2 följa och motverka spridandet av hiv/aids och delta i utrotandet av polio enligt WHO:s övergripande plan.

Länkar